Skribent Jenny Svantesson
Covid-19 är idag ett världsproblem som sprider skräck och rädsla som medför konsekvenser för befolkningen. Efter folkhälsomyndighetens rekommendation här i Sverige om att stänga alla gymnasieskolor och högre utbildningar gick skolorna över till distansundervisning. Denna rekommendation blev startskottet för alla diskussioner som just nu pågår om att stänga grundskolor och förskolor i landet för att minska smittspridningen i samhället för att istället övergå till distansundervisning. Vissa anser att skolorna ska stängas och övergå till distansundervisning som både Norge och Danmark har beslutat. Ska skolorna verkligen stängas för att minska smittspridningen?
Skolorna i Sverige ska inte övergå till distansundervisning eftersom att distansundervisning medför nackdelar. Det ena problemet som kan uppstå i samband med distansundervisning är att lärarna inte alltid kan ha koll på elevernas undervisning och deras studier. Ett ytterligare problem med distansundervisningen är att de elever som har hamnat efter i skolan av olika skäl, elever som är i behov av extra stöd och stöttning, eller de elever som har svårt att uppnå godkända betyg påverkas mycket hårt av distansundervisning. Anledningen till att de påverkas beror på att de inte från början har samma förutsättningar att fixa skolan och betygen. Även de elever som har lätt i skolan riskerar att få försämrade betyg. För elever som snart slutar nian är det extra viktigt att de fixar sina betyg för att få gymnasiebehörighet. Genom distansundervisning kan det bli svårt för vissa elever att uppnå godkända betyg och i slutändan kan det påverka att vissa elever inte får gymnasiebehörighet.
En annan viktig anledning till att inte stänga skolor och övergå till distansundervisning är att vissa barn har föräldrar som arbetar inom viktiga samhällsyrken som exempelvis vården. Stängningen av skolor skulle påverka att vårdpersonal som har barn blir tvungna att stanna hemma eftersom att en åttaåring kan inte klara sig själv. Det påverkar arbetet med att minska smittspridningen. Dessutom kan det finnas en risk att personer inom olika riskgrupper blir tvungna att ta hand om barnen medan föräldrarna arbetar vilket ökar risken att själv bli smittad.
För yngre barn skulle inte distansundervisningen fungera överhuvudtaget vilket skulle påverka barnens skolgång väldigt hårt. Många familjer kan ha svårt att ge sina barn det extra stöd som behövs hemifrån. Alla familjer kanske inte heller har tillgång till internet av olika anledningar som exempelvis ekonomi som påverkar att eleverna inte kan studera hemifrån. Elever som har sociala problem i hemmet kan må dåligt av distansundervisning genom att de kan känna sig otrygga, osäkra och hotade av sina familjer. Det finns elever som har skolan som en trygg punkt i deras liv.
Olika experter varnar för att elever med adhd-diagnoser och ångestproblem kan må sämre av distansundervisning än den vanliga undervisningen i skolan. För dessa elever är skolan en struktur i deras vardag. Elever med olika funktionsnedsättningar kan också ha svårighet med att arbeta självständigt, ha svårt med längre uppgifter eller ha koncentrationssvårigheter. Vissa behöver ha tydlig struktur.
Avslutningsvis är COVID-19 ett stort problem i Sverige och många skolor har gått över till distansundervisning för att minska smittspridningen. Men är det verkligen dags för svenska skolor att övergå till distansundervisning?