LÄGG NER TELEFONEN TACK – MVH, DIN FRAMTID

Skribent Sophia Jennersjö

Mitt i Corona tider, där ekonomiska kriser, distansundervisning och sossepolitik har präglat våra nyhetssajter vill jag hålla tankarna på annat håll. Med ett citat från vår tidigare partiledare, fd vice statsminister, major, fd. utbildningsminister, numera toppdansare: Jan Björklund ska jag nu rikta fokus till en av världens viktigaste byggnader. Jag hoppas alla känner till Liberalernas gamla folkpartistiska valaffischer: ”Framtiden är Liberal ” och ”Framtiden börjar i klassrummet”. Citaten går hand i hand, man skulle kunna slå ihop de till ett citat , ett citat som borde lägga grunden för hela den svenska skolpolitiken. :”Klassrummet är liberalt”. Ett liberalt klassrum kan man tolka olika, men jag menar att de innebär att man faktiskt gör sitt bästa för att så många som möjligt skall få förutsättningar att forma den framtid just dem förtjänar. Nyckeln till denna vision, som jag nu kanske beskriver som en utopi kan sammanfattas med ett ord: mobilförbud.

Sophia Jennersjö

De finns många problem i den svenska skolan idag. Men ibland tycker jag att debatten kretsar alldeles för mycket kring eleverna, där politiker försöker lägga ansvaret på ett par 15 -åringar som inte har en aning om hur en skola i världsklass ser ut. Det är inte eleverna som är skyldiga till de sjunkande skolresultat vi ser idag, det är inte eleverna som ska bära ansvaret för att upprätthålla en ordning i klassrummet och det är inte eleverna, ännu mindre läraren som ska se till att klassrummet är en plats för studiero.  Studiero ska komma från politiskt håll och med rätt reformer kan man stärka lärarens auktoritet samtidigt som man står upp för de allra mest svaga individerna i den svenska skolan. Men varför bidrar just mobilförbud till bättre studieresultat och mer studiero?

I denna frågeställning skulle jag, för enkelhetens skull främst vilja hänvisa mina argument till forskning. Jag tror alla känner till att mobilen, stör lärandet i klassrummet och om någon tvekar kan jag ju komma med några siffror. En undersökning från skolverket visade att 69 % av lärarna upplevde att telefonen störde lärandet och att var tredje elev blir störd av sin egen användning, varje dag.  En annan studie, från London school of economics visade att skolreslutaten höjdes med 6,7 procent tack vare mobilförbud. Mobilförbud visade sig, inte så överraskande nog ha allra störst inverkan på lågpresterande elever vilket visar att detta är en reform där vi genom rätt politik hjälper de svagaste i samhället d.v.s. dem vi skall visa allra mest respekt mot i skolan.

En annan ganska självklar anledning till ett mobilförbud är de trakasserier och kränkningar som pågår på sociala medier. 12 % av alla tjejer och 7 % av alla killar blir utsatta för nätmobbning och mobilen är såklart en bidragande faktor till det. Inte nog med att smartphones utrustas med bra kameror som kan ta detaljerade smygfoton på dig och dina kompisar i omklädningsrummet, det är via mobilerna all typ av inskränkning av en människas frihet och integritet sker. Lögner och rykten sprids, folk postar nudes på någon som sprids över hela skolan, folk snackar skit om någon i en snapchatgrupp, någon kallar en annan ”hora”, listan kan göras lång. Detta skulle aldrig accepteras på en arbetsplats så jag kan verkligen inte förstå varför vi skulle acceptera de på en plats där man ska spendera större delen av sin barndom.

Det främsta argumentet mot mobilförbud som gör att folk onekligen ska envisas med att ignorera konkreta fakta och forskning är argumentet som kretsar kring elevers digitala förmåga, som enligt vissa skulle försämras om man inför ett mobilförbud i klassrummet. Jag håller med dessa personer om att den digitala förmågan är otroligt viktig i dagens samhälle och bör absolut också vara central när man pratar om dessa frågor. Dock skulle jag bara vilja be dessa människor att öppna ögonen lite, se till verkligheten. Har man varit på en skola de senaste 5 åren så kan man nämligen ganska tydligt se ett samband mellan den digitala världen och hur det svenska skolsystemet ser ut. Vad använder man för verktyg när man skriver uppsatser och inlämningar? Datorn. Vad använder du när du ska göra en presentation för hela klassen? Datorn. Vad använder läraren sig av för läromedel, en fysisk bok eller en digital sådan? Hur skriver du dina nationella prov och andra examinationer? Genom datorn. Jag kan fortsätta i all oändlighet men jag tror att min poäng framgår ganska tydligt här. Den digitala förmågan som är nyttig för eleverna och som eleverna behöver för framtiden utövas redan i den utsträckning den behöver. Känner eleverna att de ändå inte får använda sin Iphone tillräckligt så är de ju faktiskt fritt fram att pilla med den på fritiden, eller hur?

Slutligen vill jag bemöta och reflektera över den ideologiska motsättningen i denna frågan. Är det liberalt att förbjuda och bestämma över huruvida ungdomar ska få bruka eller missbruka sin mobiltelefon? Vissa liberaler eller icke liberaler skulle kanske svara tvärnej på den frågan, men jag tycker faktiskt frågeställningen är mer komplex än så. Jag menar att alla reformer, vare sig dom är kontroversiella eller inte som leder till ett friare samhälle skall räknas som liberalt. En skola där mobilerna får användas på lektionerna kanske leder till mer frihet för den eleven som väljer att pilla med snapchat på sin mattelektion, men ett mobilförbud leder till mer frihet för de 100 tusentals eleverna som inte klarar grundskolan med godkända betyg, de elever som inte kommer från ett studiemotiverat hem och vill använda klassrummet som sitt andrum eller de tusentals elever som kommer till skolan med en klump i magen varje dag på grund av de som skrivs om hen på sociala medier. Jag anser att de är ganska mycket mer liberalt att skapa långsiktig frigörelse för många personer i samhället än att skapa ”frihet” en enstaka i någon timme, men vad vet jag.

Helt ärligt förstår jag inte poängen med att tjafsa om detta längre. Undersökning efter undersökning visar att eleverna studier blir bättre utan mobiltittande, både elever och lärare uppskattar och skolor som använder sig av det visar på mycket högre betyg och er studiero.  Ändå hör man hur eleverna klagar över den där mobillådan som tvingar dem att vara utan prylen ett litet tag. Mobilförbud är inte bara väldigt liberalt och rätt, det skulle även hjälpa till att ta bort ”flum” ur ordet ”flumskola”. Så om du inte vill lyssna på din lärare kan du ju i alla fall lyssna på experterna.

Lägg ner tramset och telefonen!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *