Minnesteknik i skolan?

Skribent: Jenny Svantesson

I skolan får elever lära sig att ta hans om sina kroppar och hur de ska leva på bästa sätt men varför nämnes det inget om våra hjärnor? Är inte hjärnan lika viktig som resten av kroppen? Vem skulle inte vilja ha höga betyg? På högskolor och universitet uppmärksammas minnestekniker många gånger i form av olika böcker eller studietips men varför kan det inte även vara så i grundskolorna?

Jenny Svantesson

Stressen i skolorna ökat, vilket som i sin tur ökar den psykiska ohälsan. Kraven på att få bra betyg och prestera bra ökar i de svenska skolorna. Ett sätt att minska dessa krav men samtidigt öka elevernas studieresultat är att lära eleverna minnestekniker. Framförallt en teknik från antiken nämligen Loci-metoden. Loci-metoden är en enkel teknik som går ut på att associera informationen som ska läras in till bilder och koppla det till välbekanta platser som det blir som en promenad.  Genom att införa minnesteknik som en del av lärarutbildningen blir det betydligt enklare för lärare att lära eleverna dessa tekniker.

Den största anledningen till att elever bör lära sig minnestekniker beror på att det är vetenskapligt bevisat att människor som använder synen som sinne tänker mycket bättre i bilder. På så vis kan eleverna både lära sig och ta till sig information mycket snabbare än tidigare med jämfört med de traditionella inlärningssätten.  Genom att visualisera och associera informationen till bilder sätter sig informationen direkt i långtidsminnet. På så viss stannar den inlärda informationen kvar betydligt längre. Det skolorna kan göra för att uppmärksamma minnestekniker är att ha olika temadagar där skolan går igenom olika studietekniker och framförallt minnestekniker till barnen.

Skolorna kan också ha olika föreläsningar som handlar om minnestekniker där eleverna får vara involverade och lära sig. Det är betydligt enklare att göra om länder till olika bilder i geografin än att bara rabbla ländernas namn som sedan glömts bort. Vem har exempelvis fått lära sig att Italien liknar en stövel? Vem har sedan glömt det? Antagligen ingen och detta är ett ytterligare exempel på minnesteknikens effektivitet, har något väl satt sig glömts det inte bort.  

Det har också genomförts olika tester där en grupp fick lära sig minnestekniker och använda dem i 6 månader medan en annan använde de traditionella inlärningssättet. Gruppen som lärde sig minnestekniker hade höjt sina studieresultat med god marginal medan andra gruppen inte hade höjt sig någonting. Människor som tränar sina hjärnor med hjälp av har också lägre risk för framtida hjärtsjukdomar och minnesförluster som exempelvis demens och Alzheimers.

Jag använder minnesteknik efter av en slump hittat en bok och provade metoderna och kände att det gick betydligt enklare att lära sig samtidig som det blev roligare när det gick enklare. Denna bok med dessa tekniker förändrade mitt liv och mitt inlärningssätt totalt. Idag använder jag mig enbart av minnestekniker både i skolan och privatlivet. Jag kan efter att ha lärt mig teknikerna gå och sätta mig på ett prov och veta med gott samvete att det jag har pluggat och lärt mig sitter kvar, vilket som i sin tur minskar stressen och nervositet inför ett prov.

Avslutningsvis bör eleverna få lära sig minnesteknik för att förbättra deras inlärningsförmåga och öka studieresultaten i svensk skola. Minnestekniker kan också minska psykisk ohälsa i skolorna och öka elevernas motivation till att vilja lära sig. Inför minnesteknik i skolan!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *