Gästskribent: Lovis Lindquist
Bilen hör inte hemma i staden, den låter, släpper ut avgaser och tar plats. Den skapar helt enkelt en stadsmiljö många ogärna vill vistas i. För att ändra på detta behöver vi bland annat satsa på bättre kollektivtrafik, något jag tror många är överens om. Frågan är inte om vi ska göra det mer lockande att åka kollektivt utan hur vi ska göra det. Men faktum är att vi har en lång väg kvar att gå för att kunna förverkliga drömmen om en bilfri stad där luften är ren och köerna närmast obefintliga. För att lyckas måste alla vilja vara med och så verkar det inte vara i nuläget.
Med risk för att låta som en moderat gubbe vill jag lyfta vad man kan kalla för medelklasspappornas perspektiv. Detta är helt och hållet anekdotiskt men medelklasspapporna verkar tycka om sina bilar väldigt mycket samtidigt som de vägrar åka kollektivt. Varför då? Jo, för att det är bekvämt. Faktum är att de faktiskt har en poäng här för det går ofta snabbare att åka bil än att åka kollektivt. Det kan till exempel ta 20 minuter att ta sig från A till B med bil men över en timme med kollektivtrafik. Att åka kollektivt innebär dessutom att man inte sällan måste stå frysandes och vänta på grund av förseningar, stå ut med skrikande barn och hålla i sig för glatta livet när bussen svänger våldsamt. När det är så är det nästan självklart att man tar bilen om möjligheten finns, det är det inte bara medelklasspappor som tycker.
Att åka kollektivt är såklart inte bara piss, jag tycker tillochmed det kan vara rätt skönt ibland. Man kan ta sig längre sträckor och samtidigt plugga, läsa en bok eller lyssna på en podd. Men det går inte att bortse från hur jobbigt det kan kännas att ta bussen mitt i rusningstrafiken. Just då känns inte priset för biljetten rimligt och det är just där en stor del av problemet verkar ligga. När man frågar folk vad som skulle få dem att åka bil mer sällan är det just att kollektivtrafiken måste vara billigare. Kanske är det så att det skulle vara en vinst för samhället med avgiftsfri kollektivtrafik. Faktum är att det finns många argument för det som även en liberal kan gå med på, avgiftsfri kollektivtrafik är inte nödvändigtvis socialism. För det första uppmuntrar det folk till att åka kollektivt vilket är A och O om man vill ha ett bilfritt samhälle. För det andra behöver avgiftsfri kollektivtrafik inte kosta mer pengar då det till exempel inte skulle behövas pengar till att betala ut lön till kontrollanter, underhålla spärrar eller administrera busskort till skolelever.
Avgiftsfri kollektivtrafik skulle alltså kunna vara en lösning på att få bland annat medelklasspappor att ta bussen till jobbet istället bilen men det är inte en mirakelkur. Att åka kollektivt måste också bli smidigare. I en forskningrapport från Sveriges nationella centrum för forskning och utbildning om kollektivtrafik står det till exempel att avgiftsfri kollektivtrafik kan leda till att folk som annars cyklar eller går börjar åka kollektivt. Det står även att det krävs ett välfungerande system redan från början för att avgiftsfri kollektivtrafik ska kunna fungera i praktiken. Men att få till ett system som faktiskt fungerar kan vara en utmaning, inte minst när städer växer och belastningen på kollektivtrafiken ökar. Det finns alltså fler utmaningar än pengar och medelklasspappor när det kommer till att skapa ett bilfria städer.
För att få medelklasspapporna att vilja åka buss eller tunnelbana kan vi inte bara fokusera på pengar. Precis som jag tidigare nämnt gillar medelklasspapporna sina bilar väldigt mycket och det verkar som att bilen ofta hänger ihop med ens identitet, det menar i alla fall Cecilia Bergstad, lektor i miljöpsykologi vid Göteborgs Universitet. Att ta bilen till jobbet blir en vana och hänger ihop med vem man är eller vill vara. Kanske är det så att medelklasspapporna så ogärna vill åka kollektivt för att det krossar deras egen självbild. Det måste således bli coolt att ta bussen till jobbet. Hur detta ska gå till har jag inget svar på men det bevisar att vi har alla möjligheter till att skapa bilfria städer om vi bara vill det.
För att folk ska vilja åka kollektivt måste det bli billigt och bekvämt att göra det. Det måste kanske rentav måste bli coolt. Annars kommer vi aldrig lyckas förverkliga drömmen om bilfria städer där livet blomstrar. Trots att det inte är så dyrt att åka kollektivt på många ställen runtom i landet kommer inte medelklasspappor och andra som älskar sin bil att börja åka kollektivt förrän fördelarna är klart större än nackdelarna. Medelklasspapporna har råd att åka kollektivt till jobbet men deras inställning till att göra det måste ändras.