Skribent: Axel Hulthén Sagert
”I disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it”. Så skriver den engelska författaren och yttrandefrihetsförespråkaren Evelyn Beatrice Hall i sitt verk The friends of Voltaire. Citatet ifråga har blivit en klassiker och används av många frihetsaktivister runt om i världen. Tyvärr tycks det att denna demokratiska grundprincip, rätten att uttrycka sin åsikt, inte är så självklar som man kan tro. Det borde för få gått obemärkt att Morgan Johansson i förra veckan presenterade regeringens vilja att göra det kriminellt och straffbart att förneka förintelsen. Det verkar turligt nog som att många längs hela det politiska spektra ser galenskapen i förslaget. Att Sveriges Regering är benägna att lägga fram ett förslag av denna art kastar ljus på en mycket oroande samhällsutveckling där staten berövar människan en av hennes mest grundläggande rättigheter, att få tänka dåraktigt.
Det råder inget tvivel om att jag liksom nästintill alla människor jag någonsin träffat ser förintelsen som ett brott av sådan magnitud och vidrighet att jag helt enkelt saknar ord för att rättvist ge uttryck för de äckel jag känner inför dem som förnekar att den ägt rum. Att jag känner på detta sätt ger mig dock inte rätten att hindra de människor som tror på denna villfarelse att uttrycka stöd för sina teorier.
Även om nazism är ett exempel på en synnerligen dåraktig idée måste vi acceptera att olikheter hos åsikter människor emellan är grunden på vilken vår västerländska demokrati vilar. Ifall människor inte är fria att yttra även de mest absurda och vansinniga tankar faller självaste idéen med yttrandefriheten och den aspekt den medför åt demokratin. Historien är fylld av idéer som samtidens människor såg som avskyvärda. Många av dessa idéer har senare visat sig vara precis så klandervärda som dåtidens människor hävdade. Det finns även ett stort antal idéer som fick stöd av sin tids människor, men som senare visat sig ha långtgående och katastrofala följder, till den kategori räknas onekligen nazismen. Problemet är att en del av de idéer som förkastas av sin tids människor visar sig utgöra nästa revolution i den mänskliga utvecklingen. När Galileo presenterade sin teori om himlakropparnas banor var det en minst sagt impopulär åsikt som mycket väl kunde kostat honom livet.
Ifall vi människor som lever idag börjar tumma på principen att alla åsikter, hur vansinniga de än kan anses vara, måste få uttryckas, har vi onekligen slagit in på en farlig väg. Principen om det fria samtalet är kanske det finaste vi har. Det har brukats av visa människor i alla tider och är grunden i all form av idébildning och respektfull konversation. Även om vi tycker att föga bildning och nytta kommer ur förintelseförnekarnas dårskap måste man förstå att censur och ofrihet alltid drabbar någon annan först. Ifall vi låter idéen att staten äger rätten att censurera sina medborgare få fäste kan ingen, allra minst Morgan Johansson, förutse vilka åsikter som i framtiden kommer anses förkastliga.